Log in

Klimmen Noorwegen

Klimmen Noorwegen
Geplaatst door Mariska van Roosendaal [niet ingelogd] op dinsdag 15-01-2008 om 18:47
Wie kent mooie gebieden in Noorwegen waar lekker geklommen kan worden in juni? En wie weet welke begeleiding daar is, want ik kan niet voorklimmen.
Bedankt!!!
Re: Klimmen Noorwegen
Geplaatst door BASALTena [niet ingelogd] op dinsdag 15-01-2008 om 19:24
Ik kan je alleen wat beta over Noord Noorwegen geven:

Lofoten is prachtig, in Henningsvær is een klimmerscafe van waaruit ook een gidsen bureautje loopt. Verder is het mooi klimmen op Kvaløya, op Senja, eigenlijk is alles aan de kust graniet ( uit Groenland :) ). Alleen is nog niet veel beklommen. Bij steden als Tromsø en Bodø is het een en ander aan haken gezet, dus daar kan je wel sportklim gebieden vinden. Maar in de rest van de gebieden is het meestal alpine af traditioneel. Lofoten heeft een dak dat behaakt is maar voor de rest zijn ze ook daar helemaal voorstanders van eigen protectie. In het Zuiden zijn meer sportklim gebiedjes, daar zijn ook meer mensen. Bergen heeft een prachtig gebied. Ook is er een mooi gebied iets ten Noorden van Oslo. Misschien is het handig om even op steepstone.com te kijken, daar staan misschien meerdere gebiedjes...

Alleen als je niet kan voorklimmen heb je een probleem. Noorwegen is een duur land, dus je bent heel veel kwijt als je een gediplomeerde gids mee wilt hebben.

Misschien is het beter om eerst te leren voorklimmen, voor dat je de rotsen in trekt. Of je bent aangewezen op klimhallen. Maar de meeste klimhallen in Noorwegen hebben geen klimtouwen hangen, je moet ze dus zelf ophangen.

Je kan natuurlijk ook gaan boulderen, stukken makkelijker, misschien is dat het enige goede alternatief.... ;)
Geplaatst door [niet ingelogd] op woensdag 16-01-2008 om 21:42
Toevallig ken ik iemand van ibex die deze zomer in Noorwegen aan het werk is (volgens mij in de buitensport). Als je het ibex forum even een berichtje achterlaat heeft hij misschien nog wel wat ideetjes
Geplaatst door Mariska [niet ingelogd] op woensdag 30-01-2008 om 21:57
Hm, leren voorklimmen... Helaas kan ik elke keer niet tijdens de USAC-voorklimcursussen, misschien dat de NKBV nog leuke vakanties heeft...
Bedankt voor de info!
Geplaatst door Mariska [niet ingelogd] op woensdag 30-01-2008 om 21:58
Ik ga mijn best doen... WIe weet. Bedankt voor de info!
Geplaatst door BASALTena [niet ingelogd] op woensdag 30-01-2008 om 22:10
net een bakje koffie met een noor gedronken en Bergen is ook prachtig om te gaan klimmen (klinkt eigenlijk heel logisch :) ), veel sportklimmen, maar ook prachtige trad-gebieden... Eigenlijk kan je overal klimmen in Noorwegen!...behalve het Oosten
Geplaatst door Niekolaas [niet ingelogd] op donderdag 31-01-2008 om 12:25
schreef:
Toevallig ken ik iemand van ibex die deze zomer in Noorwegen aan het werk is (volgens mij in de buitensport).

Dat is Corne Brouwer

cornebrouwer aapje hotmail punt com
Geplaatst door Corné Brouwer [niet ingelogd] op vrijdag 01-02-2008 om 16:18
Klopt, en deze zomer ben ik weer daar
dus mariska, mail me maar voor meer info

gr Corné
Geplaatst door Harald Swen [niet ingelogd] op dinsdag 12-02-2008 om 22:19
as er nog iemand op zoek is naar een gids van 't klimmen rond Trondheim - hij staat te niksen bij mij in de kast. kopen? Verder kan ik 't alleen maar aanraden om te klimmen in Noorwegen, mooie rots, relaxd land en alleen fuckin veel regen (als ik er ben..., anders niet).

Ik zou wel gewoon zelfstandig leren (voor)klimmen, anders ben je een beetje een dodo - fietsen, wandelen etc doe je toch ook zelf, dus waarom klimmen niet?
Geplaatst door [niet ingelogd] op donderdag 01-05-2008 om 22:50
Sorry als je niet kan voorklimmen en je partnet ook niet houd het in heel Noorwegen op. In de klimhallen moet je zelfs voorklimmen.....

had nog graag het eiland sotra ten westen van Bergen onder je aandacht gebracht. Prachtige gebieden voor een beginner, maar dat heeft weinig zin.

Mariska van Roosendaal schreef:
Wie kent mooie gebieden in Noorwegen waar lekker geklommen kan worden in juni? En wie weet welke begeleiding daar is, want ik kan niet voorklimmen.
Bedankt!!!
Geplaatst door j [niet ingelogd] op woensdag 07-05-2008 om 16:42
skien in lyngen (tromso) da's de bom, zal nu wel een bakkie poeder of natte but bij zijn gekomen!

groet,
Joost